Sosyal medya kullanıldıkça hayatımıza yeni terimler de eklenmeye devam etmektedir. Sosyal medya kullanmayı pek beceremeyen biri olarak bazen bana söylenenlere İngiliz kalarak söyleyenin ağzının içine bakmakla yetiniyorum. Her gün yeni bir terimle tanıştığımız sosyal medya terimleri, kısaltmaları ve açıklamaları nedir birlikte inceleyelim.
Ortak Terimler
Influencer: Önemli bir kitleye ulaşabilen ve bir eğilim, konu, şirket veya ürün hakkında farkındalık yaratan sosyal medya kullanıcılarına verilen isimdir.
Like: İnsanların sayfanızı ya da gönderilerinizi beğendiği anlamına gelir.
Bio: Profilinizde yer alan biyografinin kısa halidir.
Block: Başka bir kullanıcının profilinize ulaşmasını engelleme işlemidir.
Unfollow (Unf): Takip edilen bir hesabı takipten çıkma işlemidir.
Sosyal Medya Takibi (SMT): Marka ya da kişi için sosyal medyada yazılan, paylaşılan içeriğin monitör edilmesi işlemi.
Hashtag: Sosyal medyada karşılığı “#” işaretidir. Aynı anahtar kelimeler kullanılarak insanların ortak olduğu konularda buluşması sağlanır.
DM veya PM: Direkt Mesaj anlamına gelir. Farklı birine özelden gönderilen mesaj anlamına gelir.
Page Reach (PR): İnternet üzerinden arama yaparak sayfanız ile iletişime geçen kullanıcı sayısını gösterir.
Organic Page Reach (OPR): Reklamsız; organik olarak ulaştığınız kullanıcı sayısıdır.
Page Impressions (PI): Sayfanızda paylaştığınız herhangi bir içeriğin gösterim sayısıdır.
Organic Page Impressions (OPI): Reklamsız takipçiniz olan ya da olmayan insanların sizin gönderinizi görme sayısını gösterir.
Paid Page Impressions (PPI): Reklam verildikten sonra gelen beğeni ve yorumlar ise bu şekilde bilinir.
Total Referral Visits to Website (RVW): İnternet sitenizi Facebook üzerinden ziyaret eden kişilerin sayısını gösterir.
Click-Through Rate (CTR): Tıklanma sayısının reklam gösterim sayısına bölünmüş halidir.
Clicks: Reklam üzerine tıklama sayısını gösterir.
Spend: Reklamınızın ne kadar sürede ne kadar para harcadığını gösterir.
Cost Per All Actions (CPAA): Eylemler için harcadığınız ortalama tutar anlamına gelir. Beğenme, sayfa etkileşimi, yorum yapma paylaşma gibi tüm aktiviteler bu kapsam içerisinde yer alır.
Cost Per Click (CPC): Reklam üzerinde her tıklamada yaklaşık olarak ne kadar bütçe harcadığınızı gösterir.
Stalk: Sosyal medya da bir kişinin başka bir hesabı ya da kişiyi gizli bir şekilde araştırması ya da fotoğraflarına bakması olarak ortaya çıkan bir terimdir. Bu eylemi yapan kişiye “stalker”, eyleme ise “stalklamak” denir.
Trol: Ciddi ya da daha resmi olunması gereken, anlam içeren bir konu, ortam ya da platformda konuyu ciddiyetsiz bir şekilde, alay eder gibi bir tavırla dalga geçmek olarak ifade edilmektedir.
Spam: Bir kullanıcının gönderisini rahatsız edici bulduğunuzda veya kullanıcının profilini rahatsız edici bulduğunuzda spam atabilirsiniz. Sosyal medyaya şikayet olarak isimlendirebiliriz.
Laughing Out Loud (Lol): Sesli gülmek anlamına gelir. Beğenilen ya da komik olan bir ileti ya da fotoğraf altına #lol hashtagi ile çok güldüğünü ifade etmektedir.
Total Followers: Hesabınızı toplam kaç kişinin takip ettiğini görebilirsiniz.
Total Following: Toplamda kaç kişiyi takip ettiğinizi gösteren terimdir.
Time Line (TL): Zaman akışını, zaman tünelini yani kimlerin ne paylaştığını gerçek zamanlı olarak ana sayfanız da görmeniz anlamına gelir.
Geri Takip (GT): Takip ettiğiniz birinin sizi geri takip etmesine geri takip denir. Kısaltılarak GT olarak kullanılır.
Twitter Terimleri
Retweet (RT): Bir başkasının tweetini (Twitter) kendi hesabınızda paylaşmanız anlamına gelir.
Mention (MENT): Atılan tweet’te bir başka kullanıcıdan bahsetmek ya da onu da tweet’e eklemek.
Favlamak (FAV): Genellikle Twitter’da kullanılan bir terim. Beğenilen bir tweet ya da fotoğrafı favorilere eklemek anlamına gelir fakat zamanla kısaltılarak “favlamak” ismini almıştır.
Number of Status Updates (NSU): Tweetinizin kaç kere retweet edildiği bilgisine ulaşabilirsiniz.
Trending Topic (TT): Belli konu başlıklarında en çok hangi konuların konuşulduğunu gösteren, popüler konu başlıkları listesidir. Atılan tweet sayısına göre sıralama anlık olarak değişkenlik gösterir.
Etkileşim: Etkileşim, genelde “interaksiyon” kelimesiyle eş anlamlı olarak kullanılır. Facebook’ta etkileşimler beğeni, ifade bırakma, yorum, paylaşım gibi şeylerden oluşur. Instagram’da içerik paylaşamadığınız için etkileşimler arasında sadece yorum ve beğeni bulunuyor. Twitter’da ise RT, beğeni ve yanıtlama seçenekleri etkileşim olarak kabul görür.
Response Rate (Yanıt oranı): Sosyal medya tamamıyla iletişime dayalı bir alandır. Bir Facebook sayfası ya da Twitter profilini işlettiğiniz zaman insanların duvarınızda gönderi paylaşması ya da DM atması oldukça olasıdır ve bu kişiler sizden bir yanıt bekler. Bu yüzden sosyal medya pazarlamacılığında yanıt çok önemlidir. Yanıt oranları (response rate), bu konuyu ölçümlemek için faydalı bir yöntemdir. Diyelim ki günde 30 mesaj alıyorsunuz ve 27 tanesini yanıtlıyorsunuz. Bu durumda yanıt oranınız % 90 olacaktır.
Official: Ünlü kişilerin, devlet adamlarının, oyuncu ya da şarkıcı gibi sanatçıların hesaplarında official işareti görüntülenir. Bunun anlamı o hesapların resmî hesap olduğudur.
Fake Hesap: Gerçek olmayan yani sahte hesap anlamına gelen fake hesaplar, farklı ve tanınmayan insanların fotoğrafları ile ya da fotoğraf eklemeden açılan hesaplardır ve genellikle stalk için kullanılırlar. Bu hesaplar takipçi yükseltip farklı amaçlarla kullanmak için de açılabilir.
Instagram Terimleri
Repost (RP): Bir başkasının gönderisini (Instagram) kendi hesabınızda paylaşmanız anlamına gelir.
TBT: Geçmişe ait fotoğraf paylaşma akımıdır. Açılımı Throwback Thursday’dir, paylaşımlar bu sebeple perşembe günü tercih edilir.
Story (Storie): Instagram’da 24 saat içerisinde silinen fotoğraf ya da videolardır.
Shoutout For Shoutout (SFS): Karşılıklı profil paylaşımıdır. Profilleri storylerde veya ana gönderilerde paylaşmaya SFS denir.
Facebook Terimleri
Check-in: Özellikle Facebook, Swarm ve Foursquare’da fizikî olarak bulunan yeri ve konumu atmak veya gönderiye eklemek.