Yaptığınız işlerin doğru olmasını sağlamak, bu işe dair doğru bir içerik hazırlamak ve elde ettiğiniz doğrularınızı doğru yollar ile anlatabilmek akılda kalıcı olmanızı sağlayacaktır. Peki her doğru doğru mudur? Artık hızlı bir çağda yaşayan bireyler olarak detaylı anlatımlar hiç kimsenin dikkatini çekmiyor. En kısa şekilde, en can alıcı noktayı, en iyi şekilde, en doğru şekilde yorumlamak başarının temelini oluşturacaktır. Aldığım bir eğitimde yöneticiler arasında konuşulanlardan doğru noktaları çekerek yorumladığım ve tecrübe ile sabit olan bir içerik hazırladım. Buyurunuz;
Doğru Sadeleştirmek
Küçük Prens’i hepimiz biliriz. Peki neredeyse hepimizin okumuş olduğu Küçük Prens kitabının ilk yazılan halinin 1000 sayfaya yakın olduğunu biliyor musunuz? Güncel 96 sayfalık hali ile büyük başarı yakalayan bu kitabın yazarı Antoine de Saint-Exupéry mükemmellik kavramına “Mükemmelik ekleyecek bir şey kalmadığında değil, çıkarılacak bir şey kalmadığında elde edilir.” Sözleriyle destek veriyor. Fakat sadeleştirme yaparken son derece dikkat etmek lazım. Yanlış sadeleştirmeye yakınımızdan örnek verecek olursak; Süleyman Demirel’e “Memleketi tek kelime ile özetler misiniz?” deniliyor. Süleyman Demirel “İyi” diyor. “Peki iki kelime ile özetler misiniz?” diyorlar; “değil” diyor. Yani anlatılmak istenen şeyler olması gerekenden fazla sadeleştirildiğinde anlamını tamamen yitirebilir.
Doğru Noktayı Bulmak
Size doğru noktayı tespit etme konusunda bir gerçekten bahsedeyim. Pareto prensibi, İtalyan ekonomist Vilfredo Pareto tarafından; ülke gelirinin %80’inin vatandaşların %20’sinden geldiğini gözlenmesi ile ortaya atılan bir görüştür. 80/20 kuralı adlandırmasıyla da bilinir. Gelin bu prensibi örnekler ile detaylandıralım;
- Yaşanan sorunların %80’i, sorunların sebeplerinin %20’sinden kaynaklanır.
- Şirketinizin gelirinin %80’i, müşterilerinizin %20’sinden elde edilir.
- Ekibime ait başarının %80’i, ekip üyelerimin %20’si sayesinde yakalanmaktadır.
- Çok can alıcı ve prensibi ispatlayıcı bir analiz daha geliyor; bloguma gelen ziyaretçilerin %80’i, yazdığım yazıların %20’sinden oluşmaktadır.
Yüzler arasında boğulmaktansa doğru noktayı tespit ederek sadece yirmi noktaya dokunmak çok daha kolay olacaktır. Ters mantıkta ise yine yüzler arasında boğulmak yerine, dokunulması gereken alanı seksenlik kesim olarak görebilir miyiz?
İyi Kavramını Yakalamak
İyi ders yoktur, iyi içerik yoktur, iyi özgeçmiş yoktur sadece iyi bir anlatım vardır desem? Geçmişe dönelim hemen, sayısal zekaya sahip olduğumu düşünüyorum fakat ortaokulda coğrafya öğretmenim dünya coğrafyasını o kadar güzel anlattı ki, hala sadece o bilgi ile beslenebiliyorum. Ne yazık ki üzerine fazla bir şey ekleyemedim.
Peki sunum yaparken veya iş görüşmesinde iken anlatmak istediğinizi ne kadar iyi anlatıyorsunuz? Ne kadar akılda kalıcı bir görüşme gerçekleştiriyoruz? Sunumunuz veya özgeçmişinizin iyi olması eğer ki kendinizi veya ürününüzü iyi anlatamıyorsanız akılda kalıcı olmayacaktır ve öncesinde hazırladığınız sunumlarınız veya özgeçmişiniz gölgede kalacaktır.
Doğru Bakış Açısı
Bu başlığa da hemen bir noktayı baskılayarak başlayayım; dünya, olduğu gibi değil, olduğunuz gibi görünmektedir. Olaylara yaklaşımınız ve yorumlamanız sadece sizin baktığınız ve gördüğünüz şekliyle karşınıza çıkmaktadır. Peki siz doğru yere baktığınıza emin misiniz? Geniş perspektiften bakabilmek, yani gözünüzde ki at gözlüğünden kurtulmak size doğruları daha doğru şekilde ve daha kısa sürede yakalamanıza destek olacaktır. Bunun için içerik hazırlarken farklı görüşlerin makalelerini araştırdığınıza ve her detayı incelediğinize emin olmalısınız. Bazen doğruluğundan emin olduğunuz bir bilgi sadece sizin doğrunuz olabilir.
Temelden sonuca giden yolda doğru başarıyı yakalamak isterken Mahatma Gandhi tarafından söylenen ilham verici bir alıntı ile sonlandıralım yazımı;
Söylediklerinize dikkat edin; düşüncelere dönüşür. Düşüncelerinize dikkat edin; duygularınıza dönüşür. Duygularınıza dikkat edin; davranışlarınıza dönüşür. Davranışlarınıza dikkat edin; alışkanlıklarınıza dönüşür. Alışkanlıklarınıza dikkat edin; değerlerinize dönüşür. Değerlerinize dikkat edin; karakterinize dönüşür. Karakterinize dikkat edin; kaderinize dönüşür. - Mahatma Gandhi