SEO çalışmalarında büyük bir ilerleme kaydedilmesiyle birlikte güncelleme ve teknik analizlerin oluşturulacağı içerikler hızla artar. Simur Digital Atalay Sidar önderliğinde hizmet vermekte ve web sitelerindeki güncelleme ve teknik analiz süreçlerini başarılı bir şekilde gerçekleştirmektedir.
Canonical URL temel olarak web sitelerindeki aynı içeriğin farklı linklerden trafik aldığı sırada veri kaybına uğramamasını amaçlar. Bunu sağlamak için özel bir URL kodundan faydalanılır. Bu durumun arama motorlarına bildirilmesiyle içeriğe farklı URL’ler üzerinden akış sağlanması mümkündür. Böylece arama motorlarının sonuç sayfalarında tekrarlanan içerik saptanması önlenir.
Canonical URL Nasıl Kullanılır?
Web sitesinde paylaşılan bir içerik için birden fazla URL etiketi arasından en doğru alternatif seçilmelidir. Aynı içeriğe giden birden fazla URL linkinin olması arama motoru açısından önemli bir sorun haline gelebilir. Bunun için mutlaka Canonical URL linki kulanılmalıdır. Bu durum arama motorlarına bildirilebileceği gibi en baştan önlem alınması için tüm sayfaların alternatif linklerine Canonical URL yönlendirmesi yapılması tercih edilebilir.
Site içerik linklerinde doğru yönlendirme olmazsa kullanıcılar istedikleri sayfalara ulaşamayabilirler. Bu SEO açısından son derece büyük bir olumsuzluktur. URL linklerinde Canonical URL kullanılarak bu durumu önlemek mümkün olur. Benzer URL yapılarında doğru bir URL adresinin belirlenmesi ve bu durumun Canonical etiketiyle arama motorlarına bildirilmesi arama sonuçlarında sıralama kaybetmeyi önler. Çünkü Canonical etiketi SEO analizlerinde yanlış saptamalar yapılmasını önler.
Canonical URL Hangi Durumlarda Kullanılır?
Web sitelerindeki iki farklı sayfa linkten ayrı içeriğe gidiyor olsa dahi arama motoru bunu iki farklı sayfa olarak algılar. Canonical URL’nin tercih edilebileceği durumlar şu şekilde sıralanabilir:
- Sayfanın linkinin www olan ve www olmayan uzantıya sahip olması,
- Sayfanın URL linkinin sonunda hem “/” hem de “/” olmayan uzantılarla ulaşılabilir bulunması,
- Sayfanın hem AMP’li hem AMP’siz seçeneklerinin var olması,
- İçerikleri aynı olan sayfalarda küçük ve büyük harflerle içerikler bulunması,
- Ayrı yazılmış sayfa seçeneklerinin bulunması.
Canonical URL Kullanımına İlişkin Temel Kurallar
Canonical URL etiketinin kullanımı basit olmakla birlikte dikkat edilmesi gereken bazı aşamalar vardır. Başarılı bir Canonical etiketi kullanmak için izlenmesi gereken yollar şu şekilde sıralanabilir:
- URL linkinde her zaman küçük harflerin kullanılması tercih edilmelidir. İçerik için oluşturulan URL linklerinde küçük harf ya da büyük harf kullanılması halinde iki farklı sayfa halinde algılanması riski olduğu unutulmamalıdır.
- Domain sürümünde SSL sertifikasının alınması ancak bazı sayfaların SSL içermemesi durumu arama motoru analizleri açısından olumsuz bir durum olarak değerlendirilir. Bu durumu önlemek için Canonical tag kullanılabilir.
- Tercih edilen URL link bağlantısını belirten mutlak URL yapısı belirlenmelidir.
- Canonicak etiketlerinin kendinden referanslı olmasının arama motorları tarafından tavsiye edilen olumlu bir işlem olduğu unutulmamalıdır.
- Web sitesinde bulunan ve taranması istenmeyen sayfalar için robots.txt kullanımı yapılabilir. Bununla birlikte bu sayfalarda Canonical etiketi tercih edileceği durumlarda sayfanın robots.txt ile engellenmediğinden emin olmak gerekir. Bu tür durumlarda robots kullanımının kaldırılması gerekir.
- Web siteleri kendi lokasyonlarında ve ait olduğu konumun diline uygun olarak çeşitli kodlar kullanırlar. Buna hreflang adı verilir. Hreflang kullanılırken aynı dile sahip yedek dille sayfa belirlenerek Canonical kullanımı yapmak mümkündür.
- Çok fazla sayfa için Canonical etiketi kullanılması arama motoru botlarının hiçbir sayfayı analiz edememesine neden olabilir.
- Canonical etiketi <body> alanında kullanılmamalıdır. Bu tür durumlarda arama motorlarının tarama yapması söz konusu olmaz.
Canonical Kullanımında Hangi Hatalar Yapılır?
Canonical URL SEO işlemleri için son derece önemli bir noktadır. Ancak yanlış kullanılması halinde arama motorlarında SEO puanını olumsuz yönde etkiler. En sık yapılan Canonical kullanım hataları şu şekilde sıralanabilir:
- Canonical etiketlerinin robots.txt ile engellenmesi,
- Canonical etiketinin “noindex” ile değiştirilmesi,
- Canonical ya da Hreflang etiketinin kullanılmaması,
- Canonical etiketinin çok fazla kullanılması,
- Canonical etiketinin <body> alanı içinde kullanılması,
- Kendinden referanslı Canonical kullanılması.
Canonical etiketi kullanılırken sayfa için tek bir Canonical etiketinin kullanıldığından emin olunmalıdır. Ayrıca etiketin yazımında yanlışlık yapılmamalıdır. Etiket mutlaka iki <head> arasında yazılmış olmalıdır. Sayfanın indekslenme izni olmalı ve bu sayfa site haritasında bulunmalıdır. Bu iki aşamada tutarsız bir durum olmaması konusunda son derece dikkatli olunmalıdır. Etikette tercih edilen link ve site adresi doğru bir şekilde yazılmalıdır. Canonical URL, site performansını etkileyen yinelenen içerik problemlerinin önüne geçmede etkilidir. Canonical URL’lerin teknik SEO açıdan değerlendirilmesinin birkaç nedeni vardır. Canonical URL ile arama sonuçlarında gösterilmesi istenilen içeriğin URL’i belirtilir. Yinelenen içeriklerin sahip olduğu backlink gücü daha fazladır. SERP’te yinelenen içeriklerin listelenmesi Canonical etiketi ile önlenebilir. Orijinal içeriğin web sitesinde yayınlanması ve trafiğin bölünmemesi için Canonical etiket kullanılması mümkündür. Özellikle büyük e-ticaret sitelerinde çok fazla sayfa bulunur. Yinelenen sayfaların GoogleBot tarafından taranmasını engellemek Canonical etiket ile sağlanabilir. Böylece siteye yeni eklenen içeriklerin Google tarafından hızlı bir şekilde keşfedilmesi de söz konusu olur.